Τα CVT ή κιβώτια συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων αποτελούνται από 2 κωνικές τροχαλίες κι έναν ιμάντα ή καδένα.
Παρακάτω αναλύουμε ένα από τα ειδη CVT:
Η πρώτη τροχαλία ονομάζεται "τροχαλία-οδηγός" ("driver pulley") και είναι αυτή που λαμβάνει τη ροπή από το στροφαλοφόρο, την οποία μεταφέρει μέσω του ιμάντα στη δεύτερη "ακόλουθο-τροχαλία" ("driven pulley"), η οποία με τη σειρά της μεταδίδει την κίνηση στο διαφορικό ή στον άξονα μετάδοσης για τα πισωκίνητα. Η κάθε τροχαλία αποτελείται από δύο κώνους (ή έναν, ανάλογα με τον τύπο του cvt), ανάμεσα από τους οποίους περνάει ο ιμάντας που τις ενώνει. Αυτοί έχουν την ιδιότητα να απομακρύνονται ή να πλησιάζουν μεταξύ τους, ανάλογα με την πίεση που ασκεί ο οδηγός στο γκάζι. Έτσι, όταν η απόσταση μεταξύ των κώνων της πρώτης τροχαλίας αυξάνεται, στην άλλη συγκλίνουν μεταξύ τους, διατηρώντας έτσι το ίδιο μήκος του ιμάντα. Με τον τρόπο αυτό, δημιουργούνται άπειρες σχέσεις μετάδοσης, κοντές ή μακριές, αλλά και άπειρα ενδιάμεσα στάδια. Για παράδειγμα, όταν οι κώνοι στην τροχαλία-οδηγό έχουν κλείσει και στην ακόλουθο-τροχαλία είναι ανοιχτοί, η ταχύτητα περιστροφής της δεύτερης τροχαλίας μειώνεται, οπότε το αυτοκίνητο κινείται με μικρότερη σχέση.
πηγή: autotriti.gr